Almanacka 2022

En skola som utvecklar tilltro till den egna förmågan  

Människorna i den lilla bergsbyn på Himalayas sluttningar har lärt sig att leva under prövningar som vi i vårt materiella välstånd knappast skulle överleva; jordskalv som har raserat de enkla bostäderna och hårt arbete för att få värme och mat för dagen.

Vi i västvärlden förlitar oss på teknologi och vetenskap, att det välfärdssamhälle vi har byggt upp hjälper oss ta hand de som behöver det. Vi har fått möjlighet att förverkliga våra drömmar och ta tillvara våra förutsättningar.

De får förlita sig på egna erfarenheter och tradition och sin insikt i att hjälpas åt och ta hand om varandra. För detta behövs en stor tilltro till familjens sammanhållning och förmåga, här finns inga andra skyddsnät. Livet är en skör resa som snabbt kan förändras. Traditionen bjuder beprövad kunskap och ansvar för en dag i taget. Planer för framtid, till och med för morgondagen, anses som onödig eftersom utsattheten för tillfälligheter är så stor. Sönerna förväntas ta över ansvaret för familjen och flickornas förväntas gifta sig och ingå in mannens familj där vardagens hårda arbete väntar.

En skola som tar tillvara barnens nyfikenhet 

Vi tror på kunskap och nya erfarenheter, på en skola som kan utveckla barnen och framtiden i den lilla bergsbyn, på ett lärande som behöver utgå från barnens förmåga och kompetens och ge dem redskap att hantera sin tillvaro. Vi vill ge dem förutsättningar och kunskaper för ett liv som de själva har möjlighet att välja efter sina drömmar och förmågor, gemensamt för barn över hela välden och de kan tillsammans stötta varandra.  

I Reggio Emiliapedagogiken, som utvecklades i efterkrigstidens Italien, finns en  barnsyn och människosyn som ger tilltro till barnet och möjlighet för varje enskilt barn att utforska sin tillvaro. Den pedagogiken vill vi ska prägla Junchup PrePrimary School.

Vår skola har nu funnits i 10 år och över 70 barn har gått vidare till andra skolor för att förverkliga sina drömmar om att bli lärare, läkare, sjuksköterskor, polis, fotbollsspelare. För en del barn har traditionen krävt att de måst sluta skolan och ingå i familjeförsörjning och ta ansvar i alltför unga år men vi hoppas att de ändå har fått med sig kunskaper och tilltro till sin egen förmåga när de möter livet.

Arbetet med att samla in pengar för driften av skolan och byns hälsa är synnerligen viktigt och vi hoppas att vi tillsammans skall kunna fortsätta att verka för Malagiris bästa. Om du vill göra något för skolan i Malagiri är ett medlemskap, en gåva eller ett skolsponsorskap till stor hjälp. Även en liten slant som kommer varje månad är till nytta och skapar trygghet.  

Medlemskap i Trinity: 150 kr

Bankgiro: 5590-2720, Plusgiro: 1845 535-2 eller Swish: 123 52 40 460 på Nordea

Följ gärna oss på www.Trinitynepal.se och på Facebook: Trinity Skolprojektet i Malagiri - Nepal

 

 



Januari

På väg till skolan i skolskjutsen — för dem som har råd att betala

Februari

Tre svägerskor med sina barn
I februari 2007 när vi kom till Malagiri möttes vi av allvar och lite misstänksamhet, väl berättigad eftersom det inte var första gången de hade blivit lovade stöd utan att något hade blivit bättre. Men fyra år senare, 2011, stod skolan klar.

Mars

Att uppleva färg är en viktig del i bildskapandet. Carin visar hur man kan göra fingerfärg på vetemjöl, vatten, färgpigment och stearinljus. Varm, mjuk och go

Beställ ett exemplar på info@trinitynepal.se

Hela beloppet (minus tryckkostnaden) går oavkortat till barnens undervisning, mat och skolmaterial.